První malování a setkání s barvami pro miminka i batolata
Pro mnoho dětí je malování velmi zábavná činnost, která navíc rozvíjí kreativitu, umělecké cítění i zručnost. Mnoho rodičů ale o prvním malování přemýšlí až v době, kdy dítě přestává všechny věci okusovat a žužlat. Což je pochopitelné. Barvy, pokud zrovna nejsou vyrobené z potravin a připravené přímo pro práci s malými miminky a batolaty, mohou být toxické a měly by se používat až od tří let. Pro dětskou duši ale první malování představuje velmi obohacující moment. Je to skvělá příležitost k poznávání, k setkání s barevnou škálou, různými odstíny a konzistencí barvy. Není třeba čekat, až bude dítě větší. Máme skvělé řešení, díky kterému může tvořit bez problémů a nějakého nebezpečí i sedmi až osmiměsíční miminko. Jste připraveni si s vaším dítkem malování pořádně užít?

A jaký je princip prvního malování? Je to jednodušší, než by se mohlo zdát. Stručně řečeno dáme dítěti příležitost pomocí barev a rukou namalovat první obrázky, aniž by se umazalo nebo by si ublížilo. Přes barvy totiž napneme fólii, díky níž lze barvy roztírat a tvořit s nimi, aniž by někam vytekly, umazaly okolí nebo je dítě mohlo sníst. Co budeme tedy potřebovat? Připravíme si barvy (můžou to být tempery nebo akryly), které mají hustou konzistenci. Také je nutné mít nějaký tvrdší podklad. Může to být silnější papírová destička, nebo sololit či malé plátýnko. Pro Emilčinu první tvorbu jsem využila bílou paspartu, která je dostatečně pevná a zároveň lehká. Pak už stačí jen potravinářská fólie a papírová lepenka.

A můžeme začít s přípravou. Vybereme si barvy, stačí tři až čtyři odstíny (bylo by dobré, kdyby spolu hezky ladily). Jaké kombinace zvolíte, záleží na vás. Vymačkáme je na podklad, čím víc je jejich konzistence hutná a mazlavá, tím lépe. Mezi jednotlivými barvami by měly být rozestupy (viz obrázek níže). Až bude dítě větší, může si samo zvolit barevnost a škálu odstínů, která se mu líbí. Můžete mu ukazovat tubičky a nechat jej, aby zvolilo ty, které ho lákají a použít ty, na které ukáže.



Když jsou barvy vymačkané na destičce, vezmeme si potravinářskou fólii a opatrně ji položíme na povrch. Barvy se trochu zploští, ale to nevadí. Fólie by měla hezky přilnout k podkladu. Její okraje přeložíme dozadu a zalepíme papírovou lepenkou. Ta jde po dokončení tvoření hezky sundat, aniž by fólii potrhala. Musíme si dát velký pozor, aby barva nikdy neprotékala a dobře okraje zajistit. Když je vše hotové, přichází hlavní, kreativní část, do které zapojíme naše malá dítka.



A můžeme začít společně tvořit. Ze začátku je důležité ukázat dítěti jak na to. Je třeba ho do výtvarného procesu zapojit. Ukažte mu, že se na destičku s barvami může sahat, že se dají barvy roztírat. Jakmile je vidět na dítěti zájem, můžete mu naznačovat, co po něm chcete a ono vás začne napodobovat. Pak mu již nechte volnou ruku (nebo i nohu:). Emilka se do malování pustila hned, jak jsem jí destičku půjčila do ruky. Používala nejen obě ruce, ale i nohy, kolena a nakonec si vzala na pomoc i svojí oblíbenou panenku. Když na chvíli někam odběhla, vzala jsem destičku a opřela ji o skříňku. Za chvíli byla Emilka zpátky a pokračovala. Je dobré dítěti pomáhat, spolupracovat s ním, aby se nebálo projevit kreativitu. Zároveň je ale dobré ho nechat také chvíli samostatně pracovat. Nezapomeňte projevit radost a zájem, aby vás to oba bavilo. Pro dítě je první malování nová zkušenost. Setkává se s barvami i novým materiálem. Cítí skrz fólii barvu mezi prsty. Ze začátku bude na tvoření stačit kratší interval, ale časem se bude čas nad dílem prodlužovat.



První malování není jenom o zábavě. Díky němu se u dítěte začíná rozvíjet fantazie, představivost a individualita. Nesmíme také opomíjet velmi cenné vlastnosti jako je tvořivost a originalita. Z Montessori hlediska v sobě představivost zahrnuje vytvoření si mentální představy něčeho, co není přímo smyslově přítomné. Kreativita je produktem imaginace a je výsledkem mentální rekombinace představ v nové a inovativní podobě. Obě jsou závislé a rozvíjí se pouze a jen díky představám utvářeným na základě předešlých smyslových zkušeností. Dítko je tedy třeba rozvíjet všestranně, aby bylo bystré v širokém slova smyslu. A jaké jsou další přínosy prvního malování u miminek a batolat? Malování podporuje pohyby rukou a prstů, tedy rozvíjí jemnou motoriku. Učíte dítě jak být soustředěné při jedné činnosti, posunujete vpřed jejich přirozený rozvoj a podněcujete touhu objevovat.


A až se dítko pořádně a kreativně vyřádí, stačí sundat opatrně fólii z obrázku a ten nechat uschnout. Klidně se hned můžete pustit ještě do dalšího malování. Děti to moc baví, a když použijete jiné barevné kombinace, uvidíte, že to ocení. Tato činnost je jim velmi blízká, snadno uchopitelná a toto je jedna z variant, jak začít už od nejútlejšího dětství. Kreativita je jednou z klíčových dovedností pro dosažení spokojenosti a úspěšnosti v životě. Je třeba jí ale trochu napomáhat a trénovat ji. Emilka vydržela malovat skoro půl hodiny a stihly jsme vytvořit dva krásné obrázky. Určitě se k této aktivitě brzy vrátíme. Pak budeme moci porovnat zlepšení ve všech směrech. A uvidíte, že když se do toho s dětmi pustíte, vzniknou krásná a originální dílka. Věřím, že také nezůstanete jen u jednoho. A navíc budete mít skvělé dárky pro babičky, dědečky a ostatní příbuzenstvo. Nezapomeňte si také na obrázek poznačit, kdy vznikl.



Doufám, že se vám první malování líbilo a že si ho se svými dětmi užijete tak jako my s Emilkou. A pokud se budete chtít pochlubit s vaším společným výtvorem, nasdílejte nám jej na náš Facebook. Už teď se těšíme.
Shlédnutí: 5572
Moooc hezké! Kreativní a zábavné. Díky
Děkujeme ti Ivo s Emilkou za tvůj zájem :)
Jo tak u nás nefungovalo. Nadšeně jsem vše nachystala a předala dítěti. Ukázala, co teda jak a milé dítě se hned dalo do strháváni fólie. Když jsem ji znovu ukázala, že fólie má zůstat a lepší je kreslit, tak přišla na lepenku a dvěma trhy ji odstranila😂😂😂😂